Vækstfonden, SEGES, Frej og AgriKom er gået sammen om at skabe en innovativ Hub, der skal samle de fødevareproducenter, som vil være med til at udvikle erhvervet, og sammen skabe en solid grobund for fremtidens fødevareerhverv.
Et nyt forretningsnetværk ved navn "Hub for fremtidens fødevareproducenter" bliver nu søsat med en ambition om at skabe et innovativt og inspirerende netværk, som skal samle landmænd og andre dygtige fagfolk fra fødevareerhvervet. Bag Hubben er fire stærke spillere fra landbrugserhvervet - Vækstfonden, SEGES, Tænketanken Frej og AgriKom, som sammen med medlemmerne vil skabe et rum, hvor erhvervet udfordres;
"Hubben samler mennesker, som tror på fremtiden og som vil fremtiden. Den er et forum, hvor inspiration er i centrum, og hvor der er mulighed for at udtænke nye, innovative forretningsideer, som vi efterfølgende hjælper med at gøre konkrete og implementerbare." fortæller afdelingslederen i SEGES, Kristian Skov.
Første møde i Hubben afholdes til september, og blandt dem, der allerede har medgivet, at de vil være en del af Hubben, er landmand og daglig leder for Clausens Agro, Mads Clausen:
"I landbruget skal vi kigge fremad og arbejde på nye løsninger sammen, og det gør vi bedst ved at samle de mennesker indenfor erhvervet, der er fremsynede. Vi arbejder bedst, når vi arbejder sammen, så det skal vi gøre. Der er ingen grund til, at vi graver det samme hul to gange," fortæller Mads Clausen, og tilføjer:
"Hubben ser jeg som et struktureret mødested, hvor dygtige landmænd kan arbejde direkte sammen. Og det tror jeg danner grundlag for, at vi kan skabe noget rigtig godt – så jeg er spændt på at komme i gang, og se hvad vi får ud af det."
Hubben mødes fem gange årligt, hvor medlemmerne får introduceret ny viden og nye redskaber til at udfordre deres forretningsgrundlag. Mellem møderne stilles konsulenter til rådighed, der vil fungere som en task force, hvor medlemmer kan få sparring og vejledning. Samtidig er det en vigtig del af task forcens opgave, at understøtte og videreudvikle de idéer, medlemmer får. Med andre ord, så skal taskforce hjælpe med at omsætte ideer til konkret handling:
"Hubbens primære formål er at skabe grobund for nye ideer og forretningsmuligheder, der skal fremtidssikre vores fødevareerhverv. Sammen vil vi i Hubben oversætte den viden vi får udefra, og sikre, at den giver værdi for medlemmerne og deres virksomheder, og for erhvervet som helhed," fortæller Kristian Skov.
Landbruget skal se sig selv udefra
Hubben vil bidrage til, at landbrugs- og fødevareerhvervet bliver bedre til at se på sig selv udefra. Medlemmerne vil opfordres til at bevæge sig ud over erhvervets grænser, og tage andre branchers tanker og syn med ind, og dermed få flere perspektiver i spil. Derfor starter hvert møde med et ekstern oplæg, hvor deltagere får ny viden og inputs fra et andet erhverv:
"De eksterne oplæg vil skabe grobund for nye ideer og forretningsmuligheder. Hubbens medlemmer vil lære at se på deres erhverv med nye øjne, og endnu vigtigere, får de redskaberne til at gå hjem og inkorporere forretningsideerne på deres egen bedrift," fortæller Jacob Teilmann Andersen, direktør i AgriKom.
Den nye vinkel på erhvervet skal samtidig skabe grobund for, at nye samarbejder, kan skabes: